۱۳۹۴ بهمن ۳۰, جمعه

دانلود تاریخ طبری - تایپ شده


هشدار: نسخه تایپی این کتاب با نسخه الکترونیکی کتابخانه گلشن مقابله شده است

اگر موردی یافتید که نشان دهنده حذفیات در نسخه تایپی است به ما اطلاع دهید.




مطالب کتاب «تاریخ طبری» به طور اختصار چنین است:
در آغاز به موضوع پیدایش، آدم و حوا، ابراهیم و فرزندانش، ایوب، شعیب، یعقوب، یوسف و قصه خضر و موسی و حوادثی که برای موسی و قوم بنی اسرائیل گذشته است می پردازد که بیشتر حالت افسانه و داستان دارد.
در جلد دوم از پادشاهان پارسی بابل پس از منوچهر میگوید و در طول کتاب از پادشاهان دیگر ایران نیز نام می برد. از حکایت داود، سلیمان، شاهان اشکانی و اصحاب کهف و در ادامه به شاهان ساسانی می رسد و تولد پیامبر اسلام.
در سومین مجلد از نسب پیامبر و اجداد وی و ازدواج پیمبر و پس از هجرت دیگر سال به سال حوادث را بیان می کند. از جنگ بدر، بنی قینقاع و دیگر غزوات تا سال هشتم هجری سخن می گوید.
مطالب جلد چهارم از سال نهم هجرت آغاز می شود و به ذکر: حج، همسران، غلامان، ازدواج با عایشه، اسبان کنیزان، دبیران، استران و دیگر داراییهای پیامبر می پردازد. از حکایت سقیفه پس از وفات پیغمبر و ارتداد قبایل عرب پس از آن و جنگهای خونین رده برای بازگرداندن اعراب به اسلام توسط خالد بن ولید، از خلافت ابوبکر و عمر بن خطاب تا پایان سال سیزدهم هجرت تاریخ را نقل می کند.
حوادث سال چهاردهم تا سی و دوم که در آن یورش به ایران، روم و مصر، قتل و غارت در این کشورها و غنیمت گرفتن اموال و به اسارت بردن زنان و بچگان، کشته شدن خلیفه دوم توسط یک ایرانی و به خلافت رسیدن عثمان را در جلد پنجم می خوانیم.
دوران خلافت عثمان بن عفان و علی بن ابی طالب در جلد ششم آمده است.
در جلد هفتم به حوادث سالهای مابین چهل و یکم تا شصت و پنجم پرداخته می شود که سالهای خلافت معاویه و در پی آن حوادث کربلاست تا قیام مختار.
ادامه قیام مختار و تا اتفاقات سال هشتاد و چهارم را می توانیم در جلد هشتم ببینیم.
حوادث سالهای هشتاد و پنجم تا یکصد و هجدهم در جلد نهم آمده که فتح سرزمینهای شمال ایران و پایان کار خلافت بنی امیه از جمله اتفاقات این دوره است.
قیام ابومسلم و حوادث تا سال صد و سی و دوم مطالب جلد دهم را تشکیل می دهد.
در جلد یازدهم خبر کشته شدن ابومسلم، خیزش سنباد و بقیه حوادث تا وفات ابوجعفر منصور به سال صد و پنجاه و هشتم نگاشته شده است.
دوره خلافت مهدی، هادی، هارون الرشید، محمد امین و عبدالله مأمون در جلد دوازدهم آمده.
از حوادث قابل توجه در جلد سیزدهم خبر قیام بابک خرمدین آزادی خواه ایرانی و خیانت افشین به وی است.
در جلد چهاردهم و پانزدهم به ذکر احوال دیگر خلفای عباسی تا سال سیصد و دوم پرداخته می شود.
جلد شانزدهم در واقع یکی از دنباله هایی است که بر تاریخ طبری نوشته شده و مترجم محترم زنده یاد ابوالقاسم پاینده «صلة تاریخ الطبری» از عریب بن سعد قرطبی را انتخاب کرده و نام «دنباله تاریخ طبری» بر آن نهاده و که شامل حادثات پس از طبری تا به سال سیصد و بیستم و آغاز خلافت القاهر بالله است.
اگر از «احوال و آثار محمد بن جریر طبری» هم خواسته باشید می‌توانید این  کتاب را به قلم آقای دکتر علی اکبر شهابی مطالعه فرمایید.
 امیدوارم از مطالعه این مجموعه لذت ببرید.

تمامی این کتاب‌ها به صورت تایپ شده است.
_____________________
دانلود مجموعه کتاب‌ها در سه بخش:

دانلود از PicoFile: بخش نخست - بخش دوم -بخش سوم

دانلود نسخه با قابلیت جستجو
:


دانلود از PicoFile

(برای اجرای این فایل نیاز به نرم افزار شامله دارید)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر